Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny metod främjar ögonkontakt med autistiska barn

Nyhet: 2017-05-24

En ny metod utvecklad vid Göteborgs universitet har positiva effekter i behandling av barn med autism. Det visas i en avhandling från Göteborgs universitet där den här metoden jämförts med andra.

Gemensamt uppmärksamhetsfokus (på engelska joint attention) är bland de första stegen mot socialt samspel hos en människa. Det börjar redan när spädbarnet söker ögonkontakt med föräldrarna. Hos små barn med autism är den här förmågan nedsatt. Metoder för att öka förmågan är därför viktiga i behandlingen av dessa barn.

Imitation Responsiv (IR) är en metod utvecklad på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Denna har psykologen Birgitta Spjut Janson utvärderat i en jämförelse med en annan metod som används inom Västra Götalandsregionen för behandling av barn med autism.
– I vår studie kan vi se att IR-metoden efter behandling över en längre tid ger en signifikant förbättrad ”initierande joint attention”-förmåga, säger Birgitta Spjut Janson som skrivit avhandlingen.

Förenklat bygger den här metoden på att barnet stimuleras av att initiera och iaktta respons hos en vuxen. Den vuxne härmar barnet. Den andra undersökta metoden (Intensiv Beteende Terapi) ger istället barnet uppgift att imitera vad den vuxne gör.

Behandling med IR i kombination med IBT erbjöds i studien en grupp om tjugoen barn med autismspektrumstörning (ASD). I en annan grupp, om nitton barn, användes enbart IBT. Barnen i båda grupperna var cirka tre och ett halvt år gamla när studien började.
– Efter en första behandlingsperiod om tre månader kunde vi inte se några större skillnader mellan de både grupperna, säger Birgitta Spjut Janson.

Men vid en långtidsuppföljning tolv månader efter avslutad behandling visade det sig att de barn som deltagit i både IR och IBT hade en signifikant säkerställd utveckling av gemensamt uppmärksamhetsfokus till skillnad mot barnen i den andra gruppen.
– IR bör därför erbjudas barn med ASD under en inledande period, och sedan följas av en längre tids behandling med IL/IBT, menar Birgitta Spjut Janson.

Runtom i världen finns det flera andra liknande behandlingsmetoder som också visat på den effekt som Birgitta Spjut Janson kunnat se i sin studie. Men den här är ny och i Sverige är den avdelning på Sahlgrenska universitetsjukhuset som Birgitta Spjut Janson jobbar på först med att använda metoden.

Kontakt: 
Birgitta Spjut Janson, mejl: birgitta.spjut@vgregion.se, tel: 0706 52 20 75
Avhandlingens titel: Effects of Intensive Behavioural Treatment and a focused Imitation Intervention for young Children with Autism Spectrum Disorder – One plus One means More.
Mer om avhandlingen finns på: http://hdl.handle.net/2077/52157

AV:
0766-184841

Artikeln publicerades först på: samfak.gu.se

Sidansvarig: Stefan Axelsson|Sidan uppdaterades: 2017-01-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?